Frågestund - svar


Fick en del frågor som jag hade tänkt svara på nu.
Om det finns fler så är det bara att fråga på =)

Är du nervös inför förlossningen?
JA! Är jätte nervös! Många tankar kretsar kring om allt kommer att gå bra, kommer jag och bebisen att må bra? Kommer Olle känna sig involverad, hur kommer jag hantera smärtan, när är det dags? Hur kommer känslan vara när jag får upp Kotten och ser den för första gången? Tänk om jag inte känner den här fantastiska känslan som alla säger att man gör, tänk om jag inte kommer vara så bra som många tror... Många såna här saker som man som blivande förälder inte "får" prata om... Tänk om man misslyckas?! Det är jag livrädd för.
Självklart hoppas och tror jag att allt kommer gå bra och att lyckoruset kommer att vara total när vi får se våran lilla Kotte för första gången. Men det är så overkligt att tänka att magen kommer snart vara ett barn!


Vad har du tänkt använda för metoder för smärtlindring?
Under själva värkarbetet så vill jag använda mig av TENS och akupunktur, samt varma bad/dusch. Men i slutet vill jag planera för en ryggbedövning. Dels för att jag tror att barnet kommer vara stort så jag förväntar mig att jag kommer spricka eller att det kommer behöva klippa (de behövde de på min mamma med alla tre barn). Då vill jag inte att det ska vara en smärta som skrämmer mig. Man brukar ju säga att man ska titta på sin mamma om man vill veta hur ens förlossning kan se ut och jag som är förstfödd tog 28 timmar på mig att komma ut från det att värkarna började. Då kan jag också känna att få möjlighet att vila mot slutet kan vara behövligt.
Jag säger hellre ifrån mig smärtlindring än att vara i desperat behov av det och så kanske inte tiden finns! Men självklart så får vi se hur allt går =)

Hur stor tror du att bebben kommer att vara?
Jag tror att vi kommer få en redig klump =) mellan 51 och 53 cm och väger kanske runt 4 kilo =) Om man nu ska gissa ;)

Hur länge kommer det att dröja innan du kommer ner till nynäs för att visa upp den nya familjemedlemmen?
Inte allt för länge hoppas jag! Det känns ju att det bror lite som på när den kommer! Om den kommer veckan innan jul så kanske man orkar komma till eller efter nyår. (medans Olle fortfarande är ledig från skolan skulle ju vara bra) Men om den kommer i mellandagarna eller till nyår där så vet jag inte. Man vill ju inte dra ut en vecka gammal bebis i helgtrafiken... och det antagligen kommer vara en del som vill träffas då så vill man ju att bebisen och en själv ska vara så stark att man klarar av det! Allt bror som på =)  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0